lördag 16 januari 2010

Fraser Island

Hej era skethogar! :)

Nu har vi sovit en natt pa vart hostel efter att ha spenderat tre intensiva dagar pa Fraser Island. Fraser ar varldens storsta sando, dar vi tillsamman med sju andra fick prova pa det harda campinglivet i skogen omgivna av bade ormar, dingos och andra ruggigheter. Torsdagen startade darfor tidigt med att packa var campingbil. Eftersom Fraser i stort sett bara bestar av sand och skog sa finna det inga riktiga vagar har, vilket gor korningen ganska sa komplicerad. Vissa strackor var sa hoppiga att de kallades for "washingmashine". Vart forsta stopp var vid en vacker sjo. Det var harligt att fa bada i sotvatten och vi fick se bade skoldpaddor och jatte stora fiskar. Det ar till och med sa att man inte far bada i havet runt Fraser da det kryllar av dodliga maneter och hajar i alla dess former. Redan vid sjon blev vi irriterade over att de resterande i gruppen var sa fruktansvart sega. Med bestamda steg tog vi taten for att snabbt och latt komma fram till sjon.. det var dock ingen som hangde pa sa vi fick helt enkelt vanta in de andra. Vart andra stopp var vid ett gammalt vrak mitt pa stranden, och eftersom vi ar sadar lite lagom kulturella sa var vi klara med var korttagning efter tva minuter och ville darifran. Framat kvallningen begav vi oss till var campingplats dar det genast borjade resas talt. Aven har tog vi taten och visade hur ett talt skall resas pa basta satt. Vi var sjalva grymt nojda med uppsattningen nar "Herr Besserwisser" kom och papekade nagra skitfel vi gjort. Petitesser enligt oss.. han var ju faktiskt en riktig pajas. Nar taltet tillslut anda var uppsatt pa besserwisserns vis upptackte vi till var forskrackelse att dragkedjan var sander. Med radsla for spindlar, och dylikt bytte vi darfor diskret talt och smalog nar vi sag hur tva forsynta tyskar intog det. Dessvarre hade redan besserwissern och hans polare sett vart fula trick och straffet blev darfor att gora kvallens sallad. Salladen blev en succé och aven nasta kvall begardes "Swedish salad". Kvallen avslutades med rosédrickning och det svenska "ölspelet". "Vinet var sa kallat "goon", det kanda backpackervinet.

Morgonen darpa vaknade Anna som en 80-arig tant, hon hade sa fruktansvart ont i kroppen efter nattens harda underlag. Vi var namligen for snala for att hyra en sovsack, utan anvande vara reselakan istallet. En sovsack kostade hela 10 dollar! Det blev en snabb frukost och inplockning av saker innan vi akte vidare till diverse sevardheter. Forst brummade vi ivag till Indian Head, en vacker utsiktsplats, dar vi tog riktiga vykortsbilder. Har kan man se bade hajar och delfiner om man har tur, det hade vi dessvarre inte. Nasta stopp var vid den sa kallade "Hangover Creek", en jattekall och vacker sjo. Smeknamnet har den fatt eftersom det skall vara skont att svalka sig har nar man ar bakis. Efter detta skyndade vi oss till nasta campingplats for att hinna fa upp taltet innan det morknade. Vi kakade bbq och det blev fest for de som ville. Natthimlen har ar fantastiskt vacker da hela himlen ar tackt av starkt lysande stjarnor.

Tredje och sista dagen steg vi upp tidigt for att aka till paradiset, Lake McKenzie. Vattnet har ar jatteklart, men eftersom vi hade molningt storre delen av formiddagen fick vi inte riktigt se sjon ifran sin basta sida.

Vi kan sammanfatta var lilla djungelvandring med att det forst och framst var en harlig tripp dar vi fick se manga vackra platser. Daremot har vi nog aldrig kannt oss sa ofrascha som vi gjorde. Toaletterna vcar sa snuskiga och luktade sa illa att vi undvek att ga hit alltfor ofta. Vi var sletnare an nagonsin, det var till och med sa illa att Jossan slangde ett linne nar hon kom hem. Det var heller ingen idé att tvatta sig i skogen da man blev sketen lika fort. Campinglivet ar hart, men vi ger oss sjalva en stor stjarna i kanten! Vi vill aven passa sa att tacka Rikard for den utomordentligt bra fungerande myggsprejen. Utan den hade vi nu varit helt uppatna. Anna glomde dock att spreja sin bakdel, som nu ar tackt av tjugo harliga myggbett och ar ungefar dubbelt sa stor som vanligt.

Nu i eftermiddag skall vi paddla med delfiner, vilket vi bada ser fram emot mycket. Vi har sedan en natt till har pa Rainbow Beach innan vi forflyttar oss till Airlie Beach. Det ar harifran vi utgar for att gora seglingturen runt Whitsundays och barriarreven. Detta ar vi bada valdigt forvantansfulla infor eftersom vi hort att det skall vara en utav varldens vackraste platser!

Ahh, nu har vi inte tid for er mer era pajasar.. take care!

PS. Bilderna kranglade igen sa de finns ovanfor i ett eget inlagg.. DS.